Verkkokaupan volyymi on kasvanut viime vuodet kovaa vauhtia, ja tuleville vuosille odotetaan huomattavaa verkkokauppamarkkinan kasvua niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Samaan aikaan verkkokauppojen määrä on kääntynyt laskuun, mikä kertoo siitä, että vaikka verkkokaupan perustaminen on helppoa, mutta sen taloudellisesti kannattava toiminta on jo hieman monimutkaisempi asia. Käymme tässä blogissa läpi viisi vinkkiä verkkokaupan perustamisesta haaveilevan yrittäjän tueksi.
1. Liiketoimintasuunnitelman kirjoittaminen
Kestävä liiketoimintasuunnitelma pitää sisällään vähintään seuraavat asiat: mitä myydään, kenelle myydään, minkälaisia toimitusketjuja on mahdollista rakentaa, kuinka paljon myyntiä tarvitaan taloudelliseen kannattavuuteen pitkällä aikavälillä ja kuinka rahoitustarve ratkaistaan ennen kuin ollaan tavoitellussa markkina-asemassa.
Suunnitelman kysymys on, kuinka toivottu asiakasryhmä tavoitetaan ja saadaan ostamaan. Vaikka verkkokauppaostokset valitaan usein hinnan perusteella, yrityksellä tulisi olla lisäksi jokin erottautumistekijä, jolla se voi tuottaa lisäarvoa asiakkailleen. Yhdellä verkkokaupalla se voi olla poikkeuksellisen hyvä ja nopea asiakaspalvelu, toisella laaja valikoima, kolmannella jokin muu. Mikä on sinun verkkokauppasi ”juttu”?
2. Alustan ja kumppanin valitseminen
Verkkokauppiaan tärkein työkalu on verkkokaupan alusta, ja niiden vertailemiseen käytetty aika maksaa itsensä takuulla takaisin. Alustavaihtoehtoja on useita, mutta pienten ja keskisuurten verkkokauppojen alustana yksi suosituimmista on WooCommerce. Suosittuja ratkaisuja ovat myös ylläpidetyt verkkokauppapalvelut, kuten MyCashFlow.
Vaikka tuleva verkkokauppias ei vielä voi ennustaa kaupankäynnin kokoluokkaa, alustaratkaisu on järkevää valita niin, että mahdollinen kasvu ei jää kiinni väärästä alustavalinnasta. Verkkokaupan siirtäminen yhdestä alustasta toiseen ei ole mahdotonta, mutta se on useimmiten erittäin työläs prosessi ja vie aikaa pääasialta eli kaupankäynniltä.
Keskeinen alustaan liittyvä kysymys on teknisen tuen saatavuus. Ellei verkkokauppias itse pysty tai halua ottaa vastuuta kaupan teknisestä ylläpidosta, kumppaniksi kannattaa valita palveluntarjoaja, jolla on pitkäaikaista kokemusta verkkokaupoista.
3. Sisällöntuotantoon investoiminen
Yksi osa verkkokaupan asiakaskokemusta on riittävän ja laadukkaan tiedon tarjoaminen ostettavasta tuotteesta tai palvelusta. Käytä aikaa hyvän tekstisisällön ja laadukkaiden tuotekuvien ottamiseen. Suunnittele lisäksi, millä keinoilla voit hankkia asiakaskokemuksia tuotteista ja palveluista, joita myyt. Ostaneen asiakkaan sanaan luotetaan!
4. Markkinoinnin suunnitteleminen
Hyvätkin verkkokaupat ovat ongelmissa, elleivät ne kerää asiakasliikennettä ja saa käännettyä liikennettä ostaviksi asiakkaiksi. Laadukas sisältö yhdessä hakukoneoptimoinnin kanssa nostaa verkkokauppaa hakutuloksissa, mutta se tapahtuu aina pienellä viiveellä. Tämän vuoksi useimmat verkkokaupat tavoittelevat asiakkaita myös maksullisen mainonnan keinoin, ja useilla toimijoilla esimerkiksi sosiaalisessa mediassa kampanjointi on osa jatkuvaa markkinointityötä.
5. Pitkäjänteinen yrittäminen
Vaikka verkkokauppias suunnittelee, rakentaa ja markkinoi kauppaansa uutterasti, aina on olemassa nippu ulkopuolisia tekijöitä, jotka joko edesauttavat tai jarruttavat kaupan menestymistä. Oman alan seuraaminen, markkinatilanteen ja trendien ennakoiminen sekä ketteryys tehdä nopeita suunnanmuutoksia kuuluvat jokaisen verkkokauppayrittäjän arkeen. Pitkäjänteisyys tarkoittaa aina myös strategista ajattelua, jolla viitoitetaan verkkokaupan polkua useamman vuoden aikajänteellä.