fbpx

Evästeet – mitä niistä pitää ymmärtää?

Ylimääräiseltä tuntuvia klikkauksia jokaisella sivustolla, johon menet ensimmäistä kertaa. Miksi? Siksi, että kaikkien paitsi välttämättömien evästeiden käytöstä täytyy kertoa kaikkialla, missä niitä käytetään, ja niiden keräämisestä tulee voida kieltäytyä.

Mitä evästeet ovat? Kysymyksessä on pieni datamurunen, jota käytetään seuraamaan ja analysoimaan verkkosivujen käyttöä. Seurantaa varten verkkosivu tallentaa evästeitä käyttäjien selaimiin näiden vieraillessa sivustolla, ellei käyttäjä kiellä tätä. Evästeiden salliminen tai kieltäminen tapahtuu evästebannerissa, jonka tulee pompata esiin ensimmäisellä kerralla sivustolle saavuttaessa. Verkkosivuston omistaja vastaa siitä, että evästeiden tallentamisen kieltäminen on mahdollista.

Helpoin tapa varmistua evästeasioiden ajantasaisuudesta omalla verkkosivustolla on tutustua Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ohjeisiin, säätää oman sivuston asetukset itse kuntoon tai kääntyä ulkopuolisen palveluntarjoajan puoleen, jotta tämä varmistaa asioiden olevan kunnossa.

Traficom neuvoo palveluntarjoajia perehtymään evästeisiin ainakin seuraavilta osin:

  1. Mitä evästeitä tai niihin verrattavia tekniikoita sivustolla tai palvelussa käytetään tai on tarkoitus käyttää?
  2. Miten käytössä olevat evästeet luokitellaan välttämättömiin ja ei-välttämättömiin juuri kyseisen palvelun näkökulmasta?
  3. Kuinka palvelun käyttäjille tarjotaan selkeässä ja ymmärrettävässä muodossa tieto palvelussa käytössä olevista evästeistä ja niiden käyttötarkoituksista?
  4. Miten pyydetään oikein käyttäjien suostumusta ei-välttämättömien evästeiden käyttöön ja kuinka tarjotaan käyttäjille mahdollisuus muuttaa tekemiään evästevalintoja sekä peruuttaa aiemmin annettu suostumus?

Lähde: Traficom

Vaikka ohjeistukset evästeistä eivät ole aivan tuoreet, verkkosivustoilla näkyy edelleen huomattavan paljon ei-ajantasaisia sovelluksia evästebannereista. On hyvä huomata, että pelkkä evästebannerin olemassaolo ei takaa sitä, että verkkosivustolle tulijalla on aito mahdollisuus hyväksyä tai kieltää evästeiden asentaminen. Kyllä tai ei –valintojen on aidosti vaikutettava selainten toimintaan, ja lisäksi näistä valinnoista on löydyttävä lokitiedosto, josta voi jälkikäteen tarkistaa valintojen tekotapa, -aika ja sisältö.

Kiinnostuitko artikkelista - haluatko jutella lisää?

Timo Kyllönen

Toimialueena KipinäMedialla: KipinäMedian myynti, digipalvelujen konsultointi ja suunnittelu, painotuotteiden taitto, valokuvaus, hakukoneoptimointi sekä sisällöntuotanto.
Lähetä minulle viesti allaolevan lomakkeen kautta tai ota yhteyttä suoraan: timo.kyllonen@kipinamedia.fi

Tuoreimmat blogit

Markkinoinnin mittarit tutuksi

Markkinoinnin mittarit eli Key Performance Indicators (KPI:t) ovat tärkeitä indikaattoreita, joiden avulla yritykset arvioivat markkinointitoimenpiteidensä tehokkuutta ja seuraavat liiketoiminnan tuloksia.

Lue lisää »
somemarkkinointi

Kannattaako somessa mainostaa? 

Some eli sosiaalinen media on tänä päivänä valtavan suosittu ja tehokas markkinointikanava. On lukuisia syitä siihen, miksi yritysten kannattaa panostaa somemarkkinointiin. Tässä muutamia syitä, miksi

Lue lisää »
Videoblogin kuvaaja

Kuinka nousta hakutuloksissa?

Laadukkaan sisällön luominen on yksi tärkeimmistä tekijöistä, kun halutaan parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Hakukoneet, kuten Google, arvostavat laadukasta ja relevanttia sisältöä, joka vastaa käyttäjien hakulauseita.

Lue lisää »
suurennuslasi

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa?

3 vaihetta tehokkaaseen SEO:on Hakukoneoptimointi, tai SEO (lyhenne sanoista Search Engine Optimisation), on tullut varmasti jokaisella verkossa toimivalla yrityksellä vastaan. Ensimmäinen reaktio on yleensä Googlata,

Lue lisää »