fbpx

Markkinoinnin mittarit tutuksi

Markkinoinnin mittarit eli Key Performance Indicators (KPI:t) ovat tärkeitä indikaattoreita, joiden avulla yritykset arvioivat markkinointi­toimen­piteidensä tehokkuutta ja seuraavat liike­toiminnan tuloksia. Alla joukko yleisiä markkinoinnin mittareita:

Konversio­prosentti mittaa, kuinka suuri osuus potentiaalisista asiakkaista suorittaa halutun toiminnon, kuten ostoksen verkko­sivustolla, tilauksen uutis­kirjeeseen tai yhteydenotto­lomakkeen lähetyksen. Tämä mittari kertoo, kuinka hyvin markkinointi muuttaa potentiaaliset asiakkaat todellisiksi asiakkaiksi.

CAC mittaa, kuinka paljon rahaa yritys käyttää uusien asiakkaiden hankkimiseen. Tämä mittari auttaa arvioimaan markkinointi­toimenpiteiden kustannus­tehokkuutta.

Seuraa sivuston kävijä­määrää, sivu­näyttöjä ja muita verkko­sivuston liikenne­mittareita. Tämä auttaa ymmärtämään, kuinka hyvin markkinointi houkuttelee kävijöitä verkko­sivustolle. Seuraa kävijä­määriä myös kanava­kohtaisesti, jotta opit ymmärtämään niiden eri tehot ja näet miten maksettu mainonta vaikuttaa kävijä­määriin.

Näihin kuuluvat esimerkiksi brändin tunnettuus, brändin mieli­kuvat ja brändin maine. Näitä voidaan mitata kyselyillä, seuraaja­määrillä sosiaalisessa mediassa ja brändi­maininnoilla.

CTR (%) mittaa, kuinka monta kertaa mainoksesi on saanut klikkauksia suhteessa siihen, kuinka monta kertaa se on näytetty. Tämä mittari auttaa arvioimaan mainos­kampanjoiden tehokkuutta.

Bounce rate kertoo, kuinka suuri osa sivuston vierailijoista lähtee sivustolta heti sen saavuttua ilman vuoro­vaikutusta. Pieni bounce rate voi viitata parempaan kävijä­sitoutumiseen.

Seuraa sosiaalisen median alustojen tykkäyksiä, jakamisia, kommentteja ja muita vuoro­vaikutuksia postaustesi kanssa. Tämä mittari auttaa arvioimaan yleisön sitoutumista brändiisi.

Sosiaalisen median mittareita ovat tykkäykset, jakamiset, kommentit, seuraajien kasvu ja sitoutuminen (engagement) julkaisuihin. Nämä mittarit auttavat arvioimaan brändin näkyvyyttä ja vuoro­vaikutusta yleisön kanssa. Voit myös vertailla omien julkaisujesi ja seuraajiesi kehitystä verrattuna valitsemiisi kilpailijoihin.

Laske, kuinka paljon voittoa markkinointi­toimenpiteesi tuottavat verrattuna niihin käytettyihin kustannuksiin. ROI on keskeinen mittari markkinointi­toimenpiteiden kannattavuuden arvioimiseksi.

Sähköposti­markkinoinnin tärkeimpiä mittareita ovat Open rate eli avaus­prosentti, klikkaus­prosentti ja Bounce rate eli perille menemättömien kirjeiden osuus. Ne auttavat arvioimaan sähköposti­kampanjoiden tehokkuutta ja asiakkaiden sitoutuvuutta. Mikäli Bounce rate on kovin korkea, on todennäköisesti osoite­rekisterisi huonolla tolalla eli joko osoitteet ovat virheellisiä tai ne eivät ole enää käytössä.

A/B-testausten avulla voit verrata eri markkinointi­strategioiden tai mainos­kampanjoiden suoritus­kykyä suhteessa toisiinsa ja valita parhaan vaihtoehdon.

Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä markkinoinnin mittareista, ja oikeat mittarit voivat vaihdella yrityksen tavoitteiden, toimialan ja markkinointi­strategian mukaan. On tärkeää valita sellaiset KPI:t, jotka heijastavat yrityksesi tavoitteita ja auttavat sinua seuraamaan markkinoinnin tehokkuutta.

Me KipinäMedialla raportoimme aina tulokset kampanja­kohtaisesti ja lisäksi voimme rakentaa pidemmän aikavälin analyysiin mainonnan tuloksista, kun se on kokonaisuuden kannalta tärkeää. Asiakkaidemme tarpeet ja tavoitteet ohjaavat toimintaamme ja me autamme asiakkaitamme ymmärtämään mitä lukuja missäkin tapauksessa kannattaa seurata. Avaamme luvut ja KPI:t niin, että sinäkin ymmärrät.

Tuoreimmat blogit

videohistoriikki

Miten tehdään videomuotoinen historiikki? 

Kiinnostava ja koko ajan yleistyvä videotuote on yrityksen historiikkivideo. Usein se korvaa aikaisemmin tyypillisesti kirjalliseen muotoon taltioidun yrityksen historian, toisinaan se taas tilataan visualisoimaan yrityksen historiaa kirjan lisäksi.

Lue lisää »

Markkinoinnin mittarit tutuksi

Markkinoinnin mittarit eli Key Performance Indicators (KPI:t) ovat tärkeitä indikaattoreita, joiden avulla yritykset arvioivat markkinointitoimenpiteidensä tehokkuutta ja seuraavat liiketoiminnan tuloksia.

Lue lisää »
somemarkkinointi

Kannattaako somessa mainostaa? 

Some eli sosiaalinen media on tänä päivänä valtavan suosittu ja tehokas markkinointikanava. On lukuisia syitä siihen, miksi yritysten kannattaa panostaa somemarkkinointiin. Tässä muutamia syitä, miksi

Lue lisää »
Videoblogin kuvaaja

Kuinka nousta hakutuloksissa?

Laadukkaan sisällön luominen on yksi tärkeimmistä tekijöistä, kun halutaan parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Hakukoneet, kuten Google, arvostavat laadukasta ja relevanttia sisältöä, joka vastaa käyttäjien hakulauseita.

Lue lisää »
suurennuslasi

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa?

3 vaihetta tehokkaaseen SEO:on Hakukoneoptimointi, tai SEO (lyhenne sanoista Search Engine Optimisation), on tullut varmasti jokaisella verkossa toimivalla yrityksellä vastaan. Ensimmäinen reaktio on yleensä Googlata,

Lue lisää »