Markkinoinnin mittarit eli Key Performance Indicators (KPI:t) ovat tärkeitä indikaattoreita, joiden avulla yritykset arvioivat markkinointitoimenpiteidensä tehokkuutta ja seuraavat liiketoiminnan tuloksia. Alla joukko yleisiä markkinoinnin mittareita:
Konversioprosentti
(Conversion Rate)
Konversioprosentti mittaa, kuinka suuri osuus potentiaalisista asiakkaista suorittaa halutun toiminnon, kuten ostoksen verkkosivustolla, tilauksen uutiskirjeeseen tai yhteydenottolomakkeen lähetyksen. Tämä mittari kertoo, kuinka hyvin markkinointi muuttaa potentiaaliset asiakkaat todellisiksi asiakkaiksi.
Asiakkaiden hankintakustannukset
(Customer Acquisition Cost, CAC)
CAC mittaa, kuinka paljon rahaa yritys käyttää uusien asiakkaiden hankkimiseen. Tämä mittari auttaa arvioimaan markkinointitoimenpiteiden kustannustehokkuutta.
Sivuston kävijämäärä
(Website Traffic)
Seuraa sivuston kävijämäärää, sivunäyttöjä ja muita verkkosivuston liikennemittareita. Tämä auttaa ymmärtämään, kuinka hyvin markkinointi houkuttelee kävijöitä verkkosivustolle. Seuraa kävijämääriä myös kanavakohtaisesti, jotta opit ymmärtämään niiden eri tehot ja näet miten maksettu mainonta vaikuttaa kävijämääriin.
Bränditietoisuusmittarit
Näihin kuuluvat esimerkiksi brändin tunnettuus, brändin mielikuvat ja brändin maine. Näitä voidaan mitata kyselyillä, seuraajamäärillä sosiaalisessa mediassa ja brändimaininnoilla.
Mainosklikkaukset
(Click-Through Rate, CTR)
CTR (%) mittaa, kuinka monta kertaa mainoksesi on saanut klikkauksia suhteessa siihen, kuinka monta kertaa se on näytetty. Tämä mittari auttaa arvioimaan mainoskampanjoiden tehokkuutta.
Bouncerate
Bounce rate kertoo, kuinka suuri osa sivuston vierailijoista lähtee sivustolta heti sen saavuttua ilman vuorovaikutusta. Pieni bounce rate voi viitata parempaan kävijäsitoutumiseen.
Sosiaalisen median sitoutuminen
(Social Media Engagement)
Seuraa sosiaalisen median alustojen tykkäyksiä, jakamisia, kommentteja ja muita vuorovaikutuksia postaustesi kanssa. Tämä mittari auttaa arvioimaan yleisön sitoutumista brändiisi.
Sosiaalisen median mittarit
Sosiaalisen median mittareita ovat tykkäykset, jakamiset, kommentit, seuraajien kasvu ja sitoutuminen (engagement) julkaisuihin. Nämä mittarit auttavat arvioimaan brändin näkyvyyttä ja vuorovaikutusta yleisön kanssa. Voit myös vertailla omien julkaisujesi ja seuraajiesi kehitystä verrattuna valitsemiisi kilpailijoihin.
Paluusijoitus
(Return on Investment, ROI)
Laske, kuinka paljon voittoa markkinointitoimenpiteesi tuottavat verrattuna niihin käytettyihin kustannuksiin. ROI on keskeinen mittari markkinointitoimenpiteiden kannattavuuden arvioimiseksi.
Sähköpostimarkkinoinnin mittarit
Sähköpostimarkkinoinnin tärkeimpiä mittareita ovat Open rate eli avausprosentti, klikkausprosentti ja Bounce rate eli perille menemättömien kirjeiden osuus. Ne auttavat arvioimaan sähköpostikampanjoiden tehokkuutta ja asiakkaiden sitoutuvuutta. Mikäli Bounce rate on kovin korkea, on todennäköisesti osoiterekisterisi huonolla tolalla eli joko osoitteet ovat virheellisiä tai ne eivät ole enää käytössä.
A/B-testauksen tulokset
A/B-testausten avulla voit verrata eri markkinointistrategioiden tai mainoskampanjoiden suorituskykyä suhteessa toisiinsa ja valita parhaan vaihtoehdon.
Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä markkinoinnin mittareista, ja oikeat mittarit voivat vaihdella yrityksen tavoitteiden, toimialan ja markkinointistrategian mukaan. On tärkeää valita sellaiset KPI:t, jotka heijastavat yrityksesi tavoitteita ja auttavat sinua seuraamaan markkinoinnin tehokkuutta.
Me KipinäMedialla raportoimme aina tulokset kampanjakohtaisesti ja lisäksi voimme rakentaa pidemmän aikavälin analyysiin mainonnan tuloksista, kun se on kokonaisuuden kannalta tärkeää. Asiakkaidemme tarpeet ja tavoitteet ohjaavat toimintaamme ja me autamme asiakkaitamme ymmärtämään mitä lukuja missäkin tapauksessa kannattaa seurata. Avaamme luvut ja KPI:t niin, että sinäkin ymmärrät.