fbpx

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa?

Hakukoneoptimointi, tai SEO (lyhenne sanoista Search Engine Optimisation), on tullut varmasti jokaisella verkossa toimivalla yrityksellä vastaan. Ensimmäinen reaktio on yleensä Googlata, mitä sillä tarkoitetaan. Sen jälkeen ruvetaan selvittämään, miten sitä tehdään. Saatetaan jopa kokeilla paria työkalua tai -tapaa, joilla oma yritys pääsisi hakujen kärkeen.

Tämä teksti säästää aikaasi: enää sinun ei tarvitse penkoa montaa lähdettä. Seuraavaan tekstiin on koottu olennaisimmat asiat, mitä sinun yrittäjänä tulee hakukoneoptimoinnista tietää.

kipinamedia hakukoneoptimointi hakukentta

Ennen hakukoneoptimoinnin tekemiseen hyppäämistä käydään nopeasti läpi, mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa. Lyhykäisyydessään SEO tarkoittaa prosessia, jonka avulla nostetaan sivuston näkyvyyttä hakukoneessa, esimerkiksi Googlessa. Tässä tekstissä tutustumme nimenomaan orgaaniseen näkyvyyteen, ei maksettuun.

Hakukoneoptimointi on digitaalisen markkinoinnin osa-alue ja sen tulisi olla mukana yrityksen digistrategiassa. Sen ympärillä vastaan tulee erilaisia termejä, kuten sisällöntuotanto, käytettävyys ja verkkosivun nopeutus. Hakukoneoptimointi ei olekaan yksi suoraviivainen prosessi, vaan sarja tehtäviä, jotka suoritetaan projektin tarpeiden mukaisesti.

Tärkeää on myös mitata tehtävien tuomat tulokset niin pitkällä kuin lyhyelläkin tähtäimellä. Vaikka tietyt SEO:n tehtävät ovatkin nopeasti toteutettavissa, prosessin kulku on pitkäjänteistä kehittämistä ja työn tulokset näkyvät yleensä vasta kuukausien päästä toimien tekemisestä. Kuitenkin tulee huomioida, että pienillä toimillakin pystytään saamaan näkyviä tuloksia aikaan.

Hakukoneoptimoinnin prosessissa lähdetään liikkeelle kartoittamalla tarpeet ja tavoitteet. Yksikään sivusto ei ole samanlainen, joten jokainen projekti räätälöidään sivustokohtaisesti. Tämän jälkeen muokataan prosessin osista, tehtävistä ja työkaluista sopiva kokonaisuus, jota lähdetään toteuttamaan.

Hakukonenäkyvyyttä verkkosivuilla parantavat tehtävät voidaan jakaa kolmeen pääryhmään:

  1. Sivuston sisäinen optimointi
  2. Sivuston ulkoinen optimointi
  3. Tekninen optimointi

Sivuston sisäisessä optimoinnissa keskitytään esimerkiksi sivustolla käytettäviin avainsanoihin, sisältöihin ja sivuston sisäisiin linkkauksiin. Sivuston sisällön tulee olla merkityksellistä ja mielenkiintoista kävijälle, jotta hän pysyy sivustolla.

Sivuston ulkoisessa optimoinnissa näkyvyyttä parannetaan hankkimalla linkkejä muilta sivuilta, parantamalla sivun näkyvyyttä omien sosiaalisten medioiden kautta ja ohjaamalla kävijöitä sivuille orgaanisen haun osa-alueita parantamalla. Ulkoisen hakunäkyvyyden optimoinnin kautta pyritään kehittämään sivuston auktoriteettiä, suosiota, relevanssia ja luotettavuutta.

Tekninen optimointi limittyy sekä sivuston sisäisen, että ulkoisen optimoinnin ympärille (sisäisessä ja ulkoisessa optimoinnissakin on päällekkäisyyksiä). Pääasiassa teknisessä optimoinnissa on sivuston teknisten ominaisuuksien parantaminen SEO:n näkökulmasta, kuten sivuston nopeutus, Googlen bottien ohjailu sivulla, linkkien ja URL:n rakenne muutama nimettynä.

kipinamedia hakukoneoptimointi suunnittelu

Avainasemassa on Googlen algoritmin toiminnan hahmotus ja tehtävien toteuttaminen sen mukaisesti. Nimetyt ryhmät eivät ole absoluuttisia, ne kuitenkin helpottavat hahmottamaan konseptia ja sujuvoittamaan keskustelua aiheesta.

Hakukonenäkyvyydellä nostetaan sivuston sijoitusta hakukoneissa erilaisilla toimenpiteillä ja tehtävillä. Työhön pitää keskittyä pitkäjänteisesti ja tuloksien näkyminen vie aikaa. Eri tehtävät voidaan jakaa kolmeen pääluokkaan. Tässä on paljon asiaa. Miten yritys hyötyy tästä kaikesta?

kipinamedia hakukoneoptimointi sanapilvi

Hakukonenäkyvyys tulee yleensä puheeksi täysin uuden sivuston tai sivuston uudistuksen julkaisun yhteydessä. Itse asiassa optimaalisessa tilanteessa SEO:n liittyvät työt olisi tehty jo valmiiksi ennen julkaisua, jotta sivusto pääsee kasvattamaan heti näkyvyyttä.

Sivusto toimii yrityksen digitaalisena näyteikkunana ja yleensä myös oleellisena myyntikanavana, joten asiakkaan tulisi löytää oikeaan osoitteeseen niin yrityksen nimellä, kuin myös myytyihin tuotteisiin ja palveluihin liittyvillä hauilla. Pyrkimys on yleensä päästä hakujen kärkeen. Silti hyvä tavoite kilpailluimpien hakusanojen kohdalla on päästä Googlen haun ensimmäiselle sivulle.

Näkyvyyden nostamiseksi (ja paikkansa pitämiseksi hyvällä paikalla) sivustolle tulee tehdä uutta, laadukasta sisältöä strategisella otteella. Näkyvyyttä voi nostaa myös sosiaalisen median avulla: somekanavien kautta tehdyt jaot ja asiakkaiden osallistaminen ovat yksi parhaista tavoista lisätä orgaanista liikennettä sivustolle. Lisätään vielä, että hakukonenäkyvyyden kannalta tehdyn työn ansiosta sivustosi ja sisältösi pysyvät ajan tasalla.

Yhteenvetona voidaan todeta, että hakukoneoptimointiin liittyvien tehtävien, työkalujen ja -tapojen kirjo on laaja, ja sen tekemistä tulisi lähestyä holistisella otteella parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Tähän tehtävään on hyvä valita hakukonenäkyvyyden parantamisen ammattilainen, joka auttaa yritystäsi nousemaan hauissa. Selvitämme yhdessä tilanteesi ja teemme tarpeelliset toimet, jotta sinun yrityksesi näkyy Googlessa.

Tuoreimmat blogit

videohistoriikki

Miten tehdään videomuotoinen historiikki? 

Kiinnostava ja koko ajan yleistyvä videotuote on yrityksen historiikkivideo. Usein se korvaa aikaisemmin tyypillisesti kirjalliseen muotoon taltioidun yrityksen historian, toisinaan se taas tilataan visualisoimaan yrityksen historiaa kirjan lisäksi.

Lue lisää »

Markkinoinnin mittarit tutuksi

Markkinoinnin mittarit eli Key Performance Indicators (KPI:t) ovat tärkeitä indikaattoreita, joiden avulla yritykset arvioivat markkinointitoimenpiteidensä tehokkuutta ja seuraavat liiketoiminnan tuloksia.

Lue lisää »
somemarkkinointi

Kannattaako somessa mainostaa? 

Some eli sosiaalinen media on tänä päivänä valtavan suosittu ja tehokas markkinointikanava. On lukuisia syitä siihen, miksi yritysten kannattaa panostaa somemarkkinointiin. Tässä muutamia syitä, miksi

Lue lisää »
Videoblogin kuvaaja

Kuinka nousta hakutuloksissa?

Laadukkaan sisällön luominen on yksi tärkeimmistä tekijöistä, kun halutaan parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Hakukoneet, kuten Google, arvostavat laadukasta ja relevanttia sisältöä, joka vastaa käyttäjien hakulauseita.

Lue lisää »
suurennuslasi

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa?

3 vaihetta tehokkaaseen SEO:on Hakukoneoptimointi, tai SEO (lyhenne sanoista Search Engine Optimisation), on tullut varmasti jokaisella verkossa toimivalla yrityksellä vastaan. Ensimmäinen reaktio on yleensä Googlata,

Lue lisää »