Woocommerce-verkkokauppa
on suosittu ja helppo
kaupankäynnin alusta
Vauhtia
verkkokauppaan!
Verkkokaupan rakentaminen on yrityksen tärkeimpiä investointeja. Toimiva verkkokauppa tarkoittaa paitsi sujuvaa asiakaskokemusta ja ostamisen helppoutta, myös vaivatonta päivitettävyyttä, toimivia kassa- ja varastointegraatioita. Useista tarjolla olevista verkkokauppa-alustoista WooCommerce on yksi suosituimmista ja hyvästä syystä: se yhdistää edellä mainitut ominaisuudet toimivaksi ja edulliseksi kokonaisuudeksi.
WooCommerce-verkkokaupan rakentaminen ei poikkea merkittävästi perinteisen WordPress-sivuston rakentamisesta, sillä kauppatoiminnallisuus ainoastaan liitetään siihen helppokäyttöisellä lisäosalla. WooCommerce-lisäosan lisäksi kauppaan tarvitaan muutamia lisäosia muun muassa kassa- ja rahtijärjestelmien kytkemistä varten.
Mikä on paras verkkokauppa-alusta? Kysymyksen ratkaisemiseen kannattaa käyttää aikaa, sillä verkkokauppa-alustalta toiseen vaihtaminen on iso työ. Kokemuksemme mukaan alusta kannattaa valita niin, että se kestää verkkokaupan kasvattamisen, mahdollisimman laajat integraatiot sekä helpon varastohallinnan.
Verkkokaupan menestymisen takana on aina paitsi kannattava liiketoimintasuunnitelma ja hyvä tuotevalikoima, myös kilpailija-analyysi sekä avainsanatutkimuksen perusteella valitut avainsanat, joilla tuotteita kuvataan. Tämä mahdollistaa verkkokaupan tuotteiden nousemisen hakutuloksissa.
Käytä aikaa sisältöjen rakentamiseen: verkkokaupan asiakas haluaa tietää mahdollisimman paljon tuotteesta ja palvelusta, jota hän on hankkimassa. Mitä enemmän olennaista tietoa pystyt tarjoamaan, sitä parempi.
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, videot vielä enemmän. Suunnittele tuotekuvaston ilme ja noudata sitä kaikissa tuotekuvissasi. Ota lisäksi fiiliskuvia, jotka kertovat tuotteiden tai palvelujen käytöstä, luot niillä tunnelmallisen visuaalisen ulkoasun tuotesivujen ohella koko kauppaan.
Mieti, kuinka teet verkkokauppasi löydettäväksi? Mikäli kaupallasi on valmiiksi kattava verkosto sosiaalisessa mediassa, voit päästä alkuun maksuttomilla somejulkaisuilla. Jossakin vaiheessa yrityksesi tarvitsee todennäköisesti myös maksettua markkinointia, joten sen suunnitteleminen kuuluu kaupan julkaisua edeltäviin töihin.
Varmista, että asiakkaat löytävät kauppaasi myös muuten kuin maksullisen markkinoinnin kautta. Optimoi tuotetiedot, valokuvat ja hanki kauppaasi ulkoisia linkityksiä, tuotearvosteluja tai vinkkauksia. Tee yhteistyötä mm. vaikuttajamarkkinoijien kanssa, jotka auttavat nostamaan verkkokauppasi näkyviin.
Vaikka kaupan suunnittelu ja rakentaminen on iso projekti, työ verkkokauppiaana pääsee kunnolla vauhtiin vasta kaupan julkaisemisesta. Kaupan kehittäminen on jatkuva prosessi, jonka ei pitäisi koskaan päättyä. Tutki, mitkä tuotteet myyvät, mikä markkinointi toimii, miten kauppasi otetaan vastaan eri kohderyhmissä ja sen jälkeen kehitä, kokeile ja testaa erilaisia tapoja menestyä vielä paremmin.