fbpx

Woocommerce-verkkokauppa
on suosittu ja helppo
kaupankäynnin alusta

Vauhtia
verkkokaup­paan!

Verkkokaupan rakentaminen on yrityksen tärkeimpiä investointeja. Toimiva verkko­kauppa tarkoittaa paitsi sujuvaa asiakas­kokemusta ja ostamisen helppoutta, myös vaivatonta päivitettävyyttä, toimivia kassa- ja varasto­integraatioita. Useista tarjolla olevista verkkokauppa-alustoista WooCommerce on yksi suosituimmista ja hyvästä syystä: se yhdistää edellä mainitut ominaisuudet toimivaksi ja edulliseksi kokonaisuudeksi.

WooCommerce-verkkokaupan rakentaminen ei poikkea merkittävästi perinteisen WordPress-sivuston rakentamisesta, sillä kauppa­toiminnallisuus ainoastaan liitetään siihen helppo­käyttöisellä lisäosalla. WooCommerce-lisäosan lisäksi kauppaan tarvitaan muutamia lisäosia muun muassa kassa- ja rahti­järjestelmien kytkemistä varten.

Mikä on paras verkko­kauppa-alusta? Kysymyksen ratkaisemiseen kannattaa käyttää aikaa, sillä verkko­kauppa-alustalta toiseen vaihtaminen on iso työ. Kokemuksemme mukaan alusta kannattaa valita niin, että se kestää verkko­kaupan kasvattamisen, mahdollisimman laajat integraatiot sekä helpon varasto­hallinnan.

Verkkokaupan menestymisen takana on aina paitsi kannattava liike­toiminta­suunnitelma ja hyvä tuote­valikoima, myös kilpailija-analyysi sekä avain­sana­tutkimuksen perusteella valitut avain­sanat, joilla tuotteita kuvataan. Tämä mahdollistaa verkko­kaupan tuotteiden nousemisen haku­tuloksissa.

Käytä aikaa sisältöjen rakentamiseen: verkko­kaupan asiakas haluaa tietää mahdollisimman paljon tuotteesta ja palvelusta, jota hän on hankkimassa. Mitä enemmän olennaista tietoa pystyt tarjoamaan, sitä parempi.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, videot vielä enemmän. Suunnittele tuote­kuvaston ilme ja noudata sitä kaikissa tuote­kuvissasi. Ota lisäksi fiilis­kuvia, jotka kertovat tuotteiden tai palvelujen käytöstä, luot niillä tunnelmallisen visuaalisen ulkoasun tuote­sivujen ohella koko kauppaan.

Mieti, kuinka teet verkko­kauppasi löydettäväksi? Mikäli kaupallasi on valmiiksi kattava verkosto sosiaalisessa mediassa, voit päästä alkuun maksuttomilla some­julkaisuilla. Jossakin vaiheessa yrityksesi tarvitsee todennäköisesti myös maksettua markkinointia, joten sen suunnitteleminen kuuluu kaupan julkaisua edeltäviin töihin.

Varmista, että asiakkaat löytävät kauppaasi myös muuten kuin maksullisen markkinoinnin kautta. Optimoi tuotetiedot, valokuvat ja hanki kauppaasi ulkoisia linkityksiä, tuote­arvosteluja tai vinkkauksia. Tee yhteis­työtä mm. vaikuttaja­markkinoijien kanssa, jotka auttavat nostamaan verkko­kauppasi näkyviin.

Vaikka kaupan suunnittelu ja rakentaminen on iso projekti, työ verkko­kauppiaana pääsee kunnolla vauhtiin vasta kaupan julkaisemisesta. Kaupan kehittäminen on jatkuva prosessi, jonka ei pitäisi koskaan päättyä. Tutki, mitkä tuotteet myyvät, mikä markkinointi toimii, miten kauppasi otetaan vastaan eri kohde­ryhmissä ja sen jälkeen kehitä, kokeile ja testaa erilaisia tapoja menestyä vielä paremmin.