Verkkosivujen suunnittelussa
otetaan huomioon
näyttävyys ja selkeys
Ensimmäiset sekunnit ratkaisevat
Verkkosivujen suunnittelun tavoitteena on luoda sivustokävijälle Vau!-elämys heti ensimmäisten sekuntien aikana, koska ne ratkaisevat sivustolle jäämisen tai sieltä poistumisen. Myönteinen ensivaikutelma koostuu sekä visuaalisesta ilmeestä, teknisestä toimivuudesta että kiinnostavasta sisällöstä.
Ketkä kuuluvat verkkosivun kohderyhmään?
Verkkosivu tai -kauppa toimivat silloin, kun ne tavoittavat oikeat asiakkaat, vastaavat heidän kysymyksiin ja tarjoavat helpon mahdollisuuden yhteydenottoon tai ostamiseen. Sopivasti viritetty sivusto myös reagoi käyttäjänsä toimintoihin ja ponnahduttaa esiin tarjouksia, tarjouspyyntölomakkeita tai chat-mahdollisuuden.
Verkkosivujen suunnittelu alkaa sen selvittämisestä, mitä asiakkaasi itse asiassa etsivät? Etsivätkö he perustietoa tuotteesta tai palvelusta, teknistä tietoa, tuotevertailua, referenssitarinoita, valokuvia, videoita vai jotakin muuta?
Ostopolulla asiakas ohjataan tekemään haluttuja valintoja: esimerkiksi löytämään informaatiota, ottamaan yhteyttä, pyytämään tarjousta tai tilaamaan uutiskirjeen. Verkkokaupassa ostopolun päätepisteenä on aina ostos verkkokaupasta. Sisällönrakentaminen on kiinteässä yhteydessä sivuston markkinointiin, sillä markkinoinnilla pyritään hankkimaan sivustolle paitsi uusia, myös palaavia asiakkaita, jotka ovat ehkä jo kulkeneet ostopolkua ja tuntevat yrityksen palvelut tai tuotteet ainakin osittain.
Mikä on asiakasta kiinnostavaa tietoa?
Kotisivujen suunnittelun tärkeä vaihe on miettiä sivuston kohderyhmän näkökulmasta sitä, mikä on kiinnostavaa tietoa yrityksestäsi ja palveluistasi. Sinulla on yrityksestäsi paljon tietoa, mutta mikä kaikki siitä kiinnostaa asiakastasi? Kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta, vaan se täytyy selvittää tapauskohtaisesti perehtymällä tavoiteltuun asiakaskuntaan. Tärkeä osa yrityksen kotisivujen suunnittelua onkin sivuston kohderyhmän analysointi.
Useimmilla aloilla kiinnostavaa tietoa on tuotteiden tai palvelujen esittelyn lisäksi yrityksen arvot, työntekijöiden ja toimintatapojen esittelyt, asiakaskokemukset tai arvostelut. Näistä jälkimmäiset ovat tietoa, jota yritys vain välittää eteenpäin olemassa olevilta asiakkailtaan potentiaalisille asiakkaille. Erimuotoisten referenssien kerääminen on yritykselle kuin yritykselle tärkeää työtä.
Visuaalisesti näyttävät sivut voittavat
Sivustolle jäädään, kun ensivaikutelma on myönteinen. Sekä visuaalisesti että teknisesti toimivalla sivustolla vieraileminen on kuin uudella autolla ajamista: kaikki toimii sulavasti, eteneminen on luontevaa ja toiminnot löytyvät ennakoitavasti ja oletetuista paikoista.
Huolellinen verkkosivujen visuaalinen suunnittelu varmistaa, että sivuston ulkoasu on näyttävä, mutta samalla myös helppokäyttöinen.
Ulkoasu nousee yritysilmeestä
Sivuston visuaalinen ilme eli layout johdetaan mahdollisimman pitkälle yritysilmeestä, sen graafisista elementeistä, väreistä ja typografiasta. Laadukkaat kuva- ja videotuotannot sekä erilaiset graafiset elementit helpottavat suunnittelua ja mahdollistavat persoonallisen ja näyttävän ulkoasun.
Ulkoasun on aina palveltava käytettävyyttä ja tiedon löytymistä, joten se rakennetaan johdonmukaiseksi, itseään selittäväksi ja riittävän yksinkertaiseksi. Laajoissa sisältökokonaisuuksissa helppokäyttöisyys nousee sisällön jakamisesta pienempiin kokonaisuuksiin.
Tone of voice
Riippuen yrityksesi brändistä ja tavoiteltavasta asiakaskunnasta yrityksen on valittava oma “äänensävynsä”, jolla se viestii ja lähestyy asiakkaitaan. Yrityksen brändi voi olla neutraalin asiantuntijamainen, energinen, nuorekas, jonkin ideologian mukainen tai useamman tyylin yhdistelmä.
Rajoituksia ei oikeastaan ole, kunhan valittu tyyli kuvastaa yritystä ja sitä mielikuvaa, joka asiakkaillasi on siitä jo valmiiksi. Valittu viestintätyyli läpäisee yrityksen koko viestinnän tekstistä kuviin ja grafiikkaan. Oman tyylin löytäminen ja määritteleminen on työn haastavin osuus. Kun tyyli on löydetty, sen vieminen yritysilmeeseen ja käytännön viestintään on mutkatonta.