Tekoäly, keinoäly eli AI (Artificial Intelligence) on noussut viime vuosina yhdeksi merkittävimmistä ja puhutuimmista teknologisista kehityskohteista. Se on jo nyt muuttanut monia osa-alueita yhteiskunnassamme ja sen vaikutukset tulevat todennäköisesti vain lisääntymään tulevaisuudessa. Tässä blogikirjoituksessa tarkastelen, miten tekoäly on muuttamassa maailmaamme ja millaisia mahdollisuuksia se tarjoaa meille tulevaisuudessa – mm. markkinoinnin tehostamisessa.
Keinoälyn ilmentymä eri aloilla
Tekoälyn kehittyminen on mahdollistanut lukuisia uusia sovelluksia eri aloilla. Yksi merkittävimmistä on teollisuus, jossa tekoälyä hyödynnetään muun muassa automatisoidussa tuotannossa ja laadunvalvonnassa. Tekoäly voi analysoida suuria määriä dataa ja tunnistaa mahdolliset virheet tai poikkeamat nopeammin ja tarkemmin kuin ihmismieli. Tämä lisää tuotannon tehokkuutta ja säästää yrityksille aikaa ja resursseja. Samalla se voi myös vapauttaa työntekijöitä monotonisista tehtävistä ja antaa heille mahdollisuuden keskittyä luovempaan ja haastavampaan työhön. Terveydenhoidossa tekoäly voi analysoida valtavia määriä potilastietoja ja tunnistaa merkkejä sairauksista tai ennustaa tiettyjen sairauksien kehittymistä. Tämä auttaa lääkäreitä tekemään tarkempia diagnooseja ja suunnittelemaan tehokkaampia hoitosuunnitelmia. Tekoälyä voidaan myös hyödyntää lääkekehityksessä, jossa se voi nopeuttaa uusien lääkkeiden löytämistä ja testaamista. Näin ollen se voi auttaa pelastamaan ihmishenkiä ja parantamaan elämänlaatua. Tekoälyn avulla röntgenkuvien tutkiminen on tarkempaa ja varmempaa kuin ihmisen silmällä tulkittuna.
Tekoälykkyys markkinoinnissa
Tekoäly muuttaa maailmaa ja tapojamme tehdä työtä. Osa pelkää, että tekoälyn vallankumous johtaa pahimmassa tapauksessa tiettyjen alojen ja työpaikkojen romahdukseen ja työttömyyteen. Markkinointialalla muutos tulee olemaan iso. Tämä tulee koskettamaan paljon sisällöntuottajien ammattikuntaa, valokuvaajia, graafikoita, koodaajia, markkinointi- ja mediatoimistoja. Tekstejä tuotetaan jo paljon keinoälyä hyödyntäen, samoin sitä hyödynnetään jo paljon graafisissa tuotannoissa. En usko, että sinäkään olet välttynyt kuulemasta ChatGPT:stä. Uskon, että keinoälyä tullaan hyödyntämään valtavasti sivustojen SEO-työssä eli sivustojen hakukoneoptimoinnissa.
Uhkia ja kauhuskenaarioita?
Kun puhumme sisällöntuotannosta, saattaa tekoäly edelleen esimerkiksi sekoittaa faktaa ja fiktiota, joten täysin tekoälyn tuottamaan tekstiin ei kannata vielä luottaa. Editointia kannattaa tehdä ja tuoda mukaan myös oma inhimillinen, persoonallinen sekä erottava näkökulma. Uhkakuvia on toki muitakin. Helpon kuvamanipulaation avulla kenen tahansa kuva on mahdollista lisätä millaiseen tahansa yhteyteen ja ns. nettikiusaaminen ja ihmisten mustamaalaaminen voivat riistäytyä käsistä.
Itse kuitenkin haluan uskoa, että keinoäly tuo enemmän helpotusta ja kehitystä ihmiskunnalle ja tehostaa työtä monella alalla. Voimme joko jäädä seuraamaan vierestä, kuinka tekoäly muuttaa toimialaamme peruuttamattomasti tai pyrkiä ottamaan siitä kaikki hyöty irti ja jatkamaan entistä tehokkaampina ja luovempina yksilöinä, tekoälyä hyödyntäen. Valinta on tehtävä mieluummin nyt kuin myöhemmin.