fbpx

Optimoi verkkokauppasi myynti kasvuun

Testaa, analysoi, OPTIMOI, testaa, analysoi, OPTIMOI, testaa, analysoi OPTIMOI. Tämä on se mantra, joka sinun kannattaa opetella. Tässä blogissa kerromme sinulle yhdeksän vinkkiä verkkokauppasi myynnin kasvattamiseksi.

On tärkeää, että tuot etusivulle uutuuksia ja huomioit sesongit. Tee etusivusta visuaalisesti houkutteleva, käytä isoja kuvia, videoita ja mahdollisimman vähän tekstiä. Kauppaan ensimmäistä kertaa saapuvan asiakkaan on heti ensimmäisellä silmäyksellä saatava ymmärrys siitä, mitä yritys myy, mistä myytävät tuotteet löytyvät ja miksi yritykseltä kannattaisi ostaa. Vaikutus on tehtävä ensimmäisten 1-3 sekunnin aikana.

Tuotekuvat ovat avainasemassa eli panosta niihin. Tuota kuvat ammattilaisella, jotta ne ovat laadukkaita. Esimerkiksi koruja, vaatteita ja asusteita kannattaa kuvauttaa mallien yllä. Kuvien on tärkeää olla yhteneviä eli samalla tyylillä ja samoilla väriasetuksilla editoituja. Eripariset kuvat eivät säväytä eivätkä herätä luottamusta.

Jos tuotetta saa useammassa eri värissä, voi olla järkevää, että asiakas näkee värivaihtoehdot jo heti tuotteiden selauksessa, ilman, että tuotekorttia tarvitsee klikata auki. Myös kokovalikoiman näyttäminen heti helpottaa ostamista. Hyvänä esimerkkinä Boozt.com, missä näet heti koko- ja värivaihtoehdot ilman, että tuotekorttia tarvitsee avata.

Esimerkki:

Optimoi verkkokauppasi - boozt esimerkki

Tee verkkokaupasta helppokäyttöinen eli varmista esimerkiksi, että eniten ostetut tuotteet ovat aina hyvin esillä, ja että tuotteiden filtteröinti ja haku toimivat kuten pitää. Jos käytät kampanjakoodeja, varmista aina, että ne toimivat. Ostoprosessi kannattaa rakentaa mahdollisimman suoraviivaiseksi. Älä pakota asiakkaita kirjautumaan, ellei se ole välttämätöntä. Valitse monipuoliset maksu- ja toimitustavat.

Uudista verkkokauppasi teema riittävän usein. On tärkeää, että verkkokaupan visuaalinen ilme on ajanmukainen. Mikäli harkitset laajemminkin brändisi uudistamista, on verkkokaupan teeman vaihdos tärkeää tehdä samalla.

Analysoi asiakkaidesi ostoja ja kehitä verkkokaupan valikoimaa asiakkaiden toiveiden mukaisesti. Jos joku tuoteryhmä ei vedä toivotulla tavalla, pyri uudistamaan valikoimaa sen osalta. Seuraa trendejä ja kilpailijoita aktiivisesti. Olemassa olevilta asiakkailta kannattaa myös säännöllisesti kysyä millaisia uusia tuotteita he kaipaavat.

Yllätä, huomioi, palvele, kysy. Voit panostaa paketointiin ja yllättää positiivisesti esimerkiksi henkilökohtaisesti allekirjoitetulla kiitos-kortilla, pienellä yllätystuotteella tai vaikka ale-koodilla seuraavaa ostosta varten. Muista säilyttää brändisi visuaalinen yhteneväisyys yllätyksessä/kiitoksessa.

Panosta tilausvahvistukseen ja pidä kiinni sovituista toimitusajoista. Voit pyrkiä myös yllättämään asiakkaan erityisnopealla toimituksella! Usein ostavia asiakkaita kannattaa pyrkiä huomioiman jollain hyvin erityisellä tavalla. Muista kerätä ostaneista asiakkaista sähköpostirekisteri ja hyödynnä annettuja markkinointilupia viestimällä ostaneille asiakkaille uutuuksista, kampanjoista, uutisista, muutoksista ja eduista. Kysy myös aktiivisesti palautetta ja pyydä tuotearvosteluja.

Harva asiakas löytää verkkokauppaasi ilman aktiivista markkinointia. Google Shopping, hakusanamainonta, oikein toteutettu hakukoneoptimointi ja somekanavat tarjoavat mahdollisuuden tavoittaa laajoja kohderyhmiä, myös hyvin tarkan kohdennuksen ja mahdollisuuden tehdä markkinointia kustannustehokkaasti. Markkinoinnin ammattilaisten avulla rakennat toimivat kampanjat, jotka tuovat tuloksia.

Älä pelkää antaa alennuksia, koska niiden avulla saat houkuteltua uusia asiakkaita ja pidettyä kiinni jo ostaneista asiakkaista. Etu voi olla myös ilmainen toimitus tai jotain ekstraa, mikä ei normaalisti sisältyisi tuotteeseen. Mikäli jokin tuoteryhmä ei liiku, koeta tehdä reilutkin edut ja jos nekään eivät saa liikettä aikaan, on syytä harkita valikoiman uudistamista. Jälleen kerran on siis tärkeää oppia asiakkaista, heidän toiveistaan ja kulutuskäyttäytymisestään. Testaa erilaisia alennuksia, euromääräisiä tai prosentuaalisia, isoja ja pieniä. Kaikista tuoteryhmistä ei luonnollisestikaan tarvitse antaa alennuksia eli jos tuotevalikoimassasi on esimerkiksi tuotteita, joista ei alennuksia voi antaa, tee sisäänheittoalennukset sellaisiin tuoteryhmiin, mistä alennusta voi antaa. Tai hyödynnä jo aiemminkin mainitsemaani toimitusmaksua etukeinona. Tarjouksien, etujen ja alennusten osalta on myös hyvä seurata kilpailijoita. Millaisia etuja ja alennuksia kilpailijat tarjoavat ja voitko oppia tai kopioida jotain toimivaa heiltä?

Opettele seuraamaan mistä asiakkaasi tulevat, kauanko he viettävät aikaa verkkokaupassasi, mitä sivuja selataan eniten, mitä he ostavat ja miten ostopolku rakentuu verkkokaupassa. Seuraa jääkö tuotteita paljon ostoskoriin ilman oston viimeistelyä ja tutki mistä se voi johtua. Auttaisiko esimerkiksi kassalla tuleva yllätysetu viimeistelemään oston? Tai voitko tunnistaa asiakkaat ja tehdä kohdennettua viestintää, minkä avulla voit saada asiakkaat viimeistelemään oston. Rakenna toimiva konversioseuranta, jotta voit seurata miten kampanjat toimivat eli paljonko edut tuovat myyntiä, mitä tuotteita ostetaan ja kasvaako esimerkiksi ostoskorin arvo erilaisten kampanjoiden avulla. Jos tarvitset apua analysointiin ja raportointiin, käänny rohkeasti ammattilaisten puoleen.

Hyödynnä tuotearvosteluja! Ostaneen asiakkaan sanaan luotetaan. Ehdottomasti paras keino vakuuttaa mahdollisesti epäröivä ostaja, on antaa muiden asiakkaiden kertoa kuinka hyvästä tuotteesta on kyse. Älä pelkää julkaista myös huonompia arvosteluja, sillä ne lisäävät verkkokauppasi luotettavuutta. Muistathan aina vastata negatiivisen arvostelun jättäneille asiakkaille. Hyvin hoidettu negatiivinen palaute lisää muiden ostajien luottamusta ja arvostusta verkkokaupassa.

Mieti miten voisit hyötyä vaikuttajista tai yhteistyökumppaneista. Monet brändit vannovat vaikuttajamarkkinoinnin nimeen, mutta se ei välttämättä sovi kaikenlaisiin tuotteisiin. Yhteistyö jonkin samalla alalla toimivan yrittäjän kanssa voi tuoda uusia asiakkaita ja parhaimmassa tapauksessahan molemmat yrittäjät voittavat.

Verkkokaupan myynnin kasvattaminen on pitkäjänteistä työtä. Vain testaamalla, analysoimalla ja optimoimalla voit kehittyä ja kehittää kauppaasi. Ole utelias ja seuraa kilpailijoita myös ulkomailta, vaikka oma toimialueesi sijaitsisikin vain Suomessa. Pidä avoin mieli ja tee rohkeasti muutoksia. Mikäli jokin mietityttää ja tekninen tai visuaalinen osaaminen ei riitä, konsultoi ammattilaisia. Me olemme täällä sinua varten.

Kirjoittaja: Ellen Nokkala

Kiinnostuitko artikkelista - haluatko jutella lisää?

Ellen Nokkala

Toimialueena KipinäMedialla: Markkinoinnin suunnittelu, konsultointi ja toteutus, asiakassuhteiden analysointi ja kehitystyö, tuotantojen koordinointi sekä sisällöntuotanto.
Lähetä minulle viesti allaolevan lomakkeen kautta tai ota yhteyttä suoraan: ellen@kipinamedia.fi

Tuoreimmat blogit

Markkinoinnin mittarit tutuksi

Markkinoinnin mittarit eli Key Performance Indicators (KPI:t) ovat tärkeitä indikaattoreita, joiden avulla yritykset arvioivat markkinointitoimenpiteidensä tehokkuutta ja seuraavat liiketoiminnan tuloksia.

Lue lisää »
somemarkkinointi

Kannattaako somessa mainostaa? 

Some eli sosiaalinen media on tänä päivänä valtavan suosittu ja tehokas markkinointikanava. On lukuisia syitä siihen, miksi yritysten kannattaa panostaa somemarkkinointiin. Tässä muutamia syitä, miksi

Lue lisää »
Videoblogin kuvaaja

Kuinka nousta hakutuloksissa?

Laadukkaan sisällön luominen on yksi tärkeimmistä tekijöistä, kun halutaan parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Hakukoneet, kuten Google, arvostavat laadukasta ja relevanttia sisältöä, joka vastaa käyttäjien hakulauseita.

Lue lisää »
suurennuslasi

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa?

3 vaihetta tehokkaaseen SEO:on Hakukoneoptimointi, tai SEO (lyhenne sanoista Search Engine Optimisation), on tullut varmasti jokaisella verkossa toimivalla yrityksellä vastaan. Ensimmäinen reaktio on yleensä Googlata,

Lue lisää »