Perustukset kuntoon!
Kaikki alkaa kohderyhmän määrittelystä
Verkkosivu tai -kauppa toimivat silloin, kun ne tavoittavat oikeat asiakkaat, vastaavat heidän kysymyksiin ja tarjoavat helpon mahdollisuuden yhteydenottoon tai ostamiseen. Kaikki alkaa sen selvittämisestä, mitä asiakkaasi itse asiassa etsivät? Etsivätkö he perustietoa tuotteesta tai palvelusta, teknistä tietoa, tuotevertailua, referenssitarinoita, valokuvia ja videoita vai jotakin muuta? Selvitystyön lopputulos voi olla havainto, että asiakkaasi etsivät hyvin erilaista tietoa, minkä vuoksi myös sivustolle täytyy rakentaa toisistaan poikkeavia ostopolkuja eli käytäviä tiedosta toiseen.
Ostopolulla asiakas ohjataan tekemään haluttuja valintoja: ottamaan yhteyttä, pyytämään tarjousta tai tilaamaan uutiskirjeen. Verkkokaupassa ostopolun päätepisteenä on aina ostos verkkokaupasta. Sisällönrakentaminen on kiinteässä yhteydessä sivuston markkinointiin, sillä markkinoinnilla pyritään hankkimaan sivustolle paitsi uusia, myös palaavia asiakkaita, jotka ovat ehkä jo kulkeneet ostopolkua ja tuntevat yrityksen palvelut tai tuotteet ainakin osittain.
Tone of voice
Riippuen yrityksesi brändistä ja tavoiteltavasta asiakaskunnasta yrityksen on valittava oma “äänensävynsä”, jolla se viestii ja lähestyy asiakkaitaan. Yrityksen brändi voi olla neutraalin asiantuntijamainen, energinen, nuorekas, jonkin ideologian mukainen tai useamman tyylin yhdistelmä.
Rajoituksia ei oikeastaan ole, kunhan valittu tyyli kuvastaa yritystä ja sitä mielikuvaa, joka asiakkaillasi on siitä jo valmiiksi. Valittu viestintätyyli läpäisee yrityksen koko viestinnän tekstistä kuviin ja grafiikkaan. Oman tyylin löytäminen ja määritteleminen on työn haastavin osuus. Kun tyyli on löydetty, sen vieminen yritysilmeeseen ja käytännön viestintään on mutkatonta.
Kiinnostava tieto esiin
Sinulla on yrityksestäsi paljon tietoa, mutta mikä kaikki siitä kiinnostaa asiakastasi? Kysymykseen ei ole yhtä oikeaa vastausta, vaan se täytyy selvittää tapauskohtaisesti perehtymällä tavoiteltuun asiakaskuntaan.
Useimmilla aloilla kiinnostavaa tietoa on tuotteiden tai palvelujen esittelyn lisäksi yrityksen arvot,työntekijöiden ja toimintatapojen esittelyt, asiakaskokemukset tai arvostelut. Näistä jälkimmäiset ovat tietoa, jota yritys vain välittää eteenpäin olemassaolevilta asiakkailtaan potentiaalisille asiakkaille. Erimuotoisten referenssien kerääminen on yritykselle kuin yritykselle tärkeää työtä.